Svar: MME i grød

4. januar 2024

Alder:
4 mdr.

Kære mor

Tak for dit brev :)

Det er rigtig fint, at du er begyndt at gøre klar til skemad. Det kan være praktisk i hverdagen, hvis du blot kan tage en lille smule op af fryseren. I begyndelsen gives kun smagsprøver, så lidt af gangen er rigtig fint. Der er dog lidt ting, som det er godt at være opmærksom på, så det er rigtig godt du skriver:)

Til hjemmelavet grød og grøntsagsmos skal du tilsætte modermælkserstatning (MME) og fedtstof. Du kan også bruge udmalket modermælk (MM) i stedet for MME, hvis du hellere vil det. Nogen foretrækker at bruge udmalket modermælk i starten, for at overgangen mellem modermælk og skemad ikke skal være for stor, andre bruger MME fra starten. Du kan gøre det, som du umiddelbart tænker vil passe bedst til dit barn og jeres familie, men der skal tilsættes mælk (MME eller MM) og ikke udelukkende vand.

Du bør variere mellem forskellige typer fedtstof, og meget gerne ikke kun bruge smør og smørbare produkter, da dit barn får en del af denne type fedt via mælken. Du kan i stedet give f.eks. majs-, raps-, solsikke-, vindruekerne- og olivenolie.

Til frugtmos bruges normalt ikke fedtstof eller modermælkserstatning. Frugtmos bør ikke gives som et selvstændigt måltid, netop fordi det ikke indeholder nok energi. Frugtmos kan f.eks. bruges som topping på en grød, for at give yderligere variation og smag. Frugtmos indeholder ofte C-vitamin, der kan være med til at sikre, at jern optages bedre fra grøden.

Afkøl den færdiglavede mos i køleskabet, del mosen op i mindre portioner og kom i fryseegnede bøtter. Skriv dato på, de kan holde sig max ...

Annonce

... en måned i fryseren - derfor skal du ikke lave alt for meget af gangen, for en del kan risikere at gå til spilde:) Det gælder både frugtmos og grøntsagsmos.

Når du vil gemme grøntsagsmos i fryseren, så kan det være en god idé at lave mosen uden modermælkserstatning og først tilsætte dette før servering. Når mosen skal bruges, så tø den op direkte i gryden og tilsæt så fedtstof og modermælkserstatning til portionen.

Når du på et tidspunkt skal begynde med kød og fisk i grøntsagsmosen, så kan du f.eks. koge små deller (kød eller fiskeboller), som du fryser ned. Når kød eller fisk skal bruges, bør det optøs i en skål i køleskabet, men du kan også optø et par deller i en frysepose i en skål med koldt vand - aldrig varmt vand. Optøet kød og fisk tilsættes grøntsagsmosen og varmes med i gryden før servering.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Genfrys aldrig mad, der har været frosset.

Lav ikke for meget - det kan som sagt kun holde sig en måned i fryseren. Hvis dit barn er 4 måneder nu, og I først starter med skemaden om en måned, så vil den mad, som du laver nu være blevet for gammel. Derudover så er det godt stille og roligt at lade udgangspunktet være de grøntsager og den mad, som du selv spiser. På den måde sikrer du dit barn variation, og du vænner også dit barn til gradvist at spise familiens mad:)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre. Læs også meget gerne "Helens bog om Børn & Mad", som guider dig igennem fra de første smagsprøver til dit barn er 18 måneder gammelt Du kan i den også slå fødevarer op, hvis du er i tvivl om, hvad dit barn må få, hvornår og hvordan.

Rigtig god appetit!:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Annonce

Viden om børn:

Hår - babys hårpragt

Nogle børn fødes med stor hårpragt og andre kun med små dun. Håret kan variere både i tykkelse, længde og farve.

Selvom barnet fødes med meget hår, er der ingen garanti for, at håret bliver på hovedet. De fleste børn vil i 3-4 mdr´s alderen miste meget af deres hår, både fordi de ligger meget ned, men også fordi de hår, som er udviklet, da barnet lå i moderens mave, ofte tabes på en gang.

De nye hår, som vokser frem, er ofte tynde og fine i forhold til det hår, som...

Læs mere i Babylex

Børnemad

De første måneder at barnets liv kalder man for mælkeperioden, da barnets mad udelukkende består af mælk. Barnet ernæres her enten af modermælk eller af modermælkserstatning. Når barnet er mellem 4-6 mdr kan barnet begynde at få lidt skemad.

Den periode som afløser mælkeperioden kaldes overgangsperioden. Den varer til barnet er ca. 9 mdr gammelt. Det er overgangen fra flydende mad, til mad med struktur og klumper til mere og mere bid og mad i stykker, til at barnet kan spise mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for en god brevkasse. Den har i mange sammenhænge givet mig brugbare svar på de spørgsmål, der dukker op for en førstegangsmor.

De bedste hilsener
Den forvirrede førstegangsmor